Webbkälla – utseende och vad man kan tänka på

Viktigt att ha i åtanke

Om en källa är publicerad på webben, är det viktiga att ha i åtanke att många webbsidor kan vara relativt reklamfinansierade. Men detta behöver i sin tur inte betyda på något sätt att innehållet som finns på webben behöver vara dålig eller att det inte på något sätt håller en källkritisk granskning. Därför ska man ändå på något sätt se efter om det går att särskilja på om den innehåller fakta eller reklam, eller om dessa gränser på något sätt flyter ihop med varandra.

Vilket utseende har källan?14438581410_170cb186b3_b

Något som kan vara till stor betydelse är själva utseendet på webbsidan, det vill säga att på vilket sätt informationen presenteras på webben är avgörande. Ibland kan det vara som så att det kan vara lätt att överblicka över innehållet, medan ett flertal andra källor kan både vara svårnavigerade samt svårlästa. Även en text som är slarvigt skriven som består av fel kan också tyda på att avsändaren som har publicerat detta inte alls tagit sin tid att på något sätt kontrollera innehåller eller stavningen att den är korrekt. Se även till att kontrollera om det finns några källhänvisningar till publiceringen som stryker fakta på något sätt. Frågor som kan ställas för att kontrollera om webbsidan är äkta:

  • Är webbsidan lättnavigerad?
  • Länklistan som finns, fungerar länkarna här?
  • Går det på ett lättsamt sätt att överblicka innehållet? (Tips, här är att kolla innehållsförteckning och/eller en webbkarta)
  • Det är viktigt att dubbelkolla om det finns något “om oss” eller “about this site” flik

Finns detta då kan man se information om följande saker:

  • Webbplatsens upphovsman eller utgivare
  • Samarbetspartners som eventuellt kan finnas i samband med webbplatsen
  • Finansiärer som eventuellt kan finnas i samband av webbplatsen
  • Själva syftet för webbplatsen
  • Vilken målgrupp som webbplatsen är riktad till

Genom att kolla igenom dessa frågor kan man kalla sig källkritisk.